zondag 31 mei 2015

Communietijd # Part 2

In mijn vorige blogpost gaf ik al aan dat er naast mijn metekindje nog een feestbeest in de kijker zou gezet worden, gehuld in een zelfgemaakte communiejurk. Het tweede feestkleed dat ik tijdens de paasvakantie - noem het veeleer 'fulltime naaivakantie' - nog helemaal in elkaar moest zetten, was bestemd voor nichtje Hanne.

Deze keer kreeg ik geen carte blanche want ik diende zowel rekening te houden met voorschriften van de school als met enkele wensen van de schoonzus: de school schreef een wit/ecru jurkje voor en mijn schoonzus had een frivool doch eenvoudig, ietwat 'open' jurkje in gedachten dat eventueel nog draagbaar zou zijn (in combinatie met een felgekleurde gilet) na de festiviteiten.
Dit bracht me bij de  '4718 Girls Party Dress' van Butterick. Het mag dan wel een 'fast & easy' patroon zijn, toch begon ik met enige aarzeling aan de werkzaamheden. Enerzijds omdat ik deze jurk nog nooit in elkaar had gezet en anderzijds omdat Engelstalige patronen/matentabellen mij enigszins afschrikken. Deze bekommernissen bleken achteraf geheel onterecht want het liep vlot, heel vlot...
Een passend stofje voor de jurk vond ik bij Stoffen van Leuven.


Voor mijn meisjes maakte ik voor de gelegenheid hetzelfde jurkje als het communiekleedje dat ik voor mijn metekindje maakte maar dan in roze en blauw.


Samenvatting van de dag: mijn schoonzus, nichtje Hanne, mijn meisjes en ikzelf waren tevreden. Alleen maar blije gezichten op een bijzonder mooie zonnige dag!




13 opmerkingen:

  1. Heel heel mooi, de communiejurk! Alleen ben ik een beetje onder de indruk dat een school ook wensen kan hebben bij communies. Hier in België?
    Dat heb ik nog nooit eerder gehoord. Enfin, ik hou zowieso wel van wit en écru bij dit soort gelegenheden.
    Jouw meisjes stralen ook, wat een heerlijke kleurtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gelukkig hou ik ook wel van een traditioneel wit/ecru kleedje want hier op het college in Aalst zijn de voorschriften wel degelijk een wit en ecru jurkje voor de meisjes en voor de jongens een donkere blazer en donkere bermuda en lange grijze kousen;-)! Dan toch blij dat ik meisjes heb...Volgend jaar zal onze jongste dus ook gehuld worden in een witte jurk...

      Verwijderen
  2. Prachtig! Grote fan van die "strass" jurkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat zien ze er alle drie beeldig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Eisen van de school? Dat had ik nu nog nooit gehoord! Jullie hebben het wel mooi creatief opgelost :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi foto met z'n drietjes en mooie kleedjes uiteraard!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Oh, wat een productie van supermooie jurkjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. heel erg mooi! Gelukkig dat je meisjes hebt voor de 'eisen' van de school ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Serieus? Eisen van de school? Nog nooit van gehoord. Zo erg zou ik het op zich niet vinden want ik hou wel van die tinten voor zo'n feest, maar toch, het idee maakt me niet zo blij.
    Jullie hebben er wel iets geweldigs van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen