maandag 28 september 2015

'Dusty Top' wordt 'Dusty Dress'

Toen ik de laatste La Maison Victor doorbladerde - altijd een zalig momentje - , viel mijn oog onmiddellijk op de 'Dusty Top' omwille van het "prachtige plooienspel op de schouder". Mijn handen begonnen te jeuken en diezelfde dag nog werd het patroon uitgetekend. Dit duurde langer dan verwacht want het was echt geen gemakkelijke klus. Ook bij haar kon je lezen hoe ze 'hare pere' gezien had bij het doortekenen van de 'Dusty Top'.  Helaas had ik de tip om het patroon tegen het raam te houden niet tijdig gelezen, waardoor ik het millimetertje voor millimetertje overnam en voortdurend moest nakijken of ik nog wel op de juiste lijn zat... Van een huzarenwerkje gesproken!

In het tijdschrift gaven ze al mee dat je door de top te verlengen een mooie rechte jurk bekomt. Deze tip leek me wel wat, maar ik wou niet zomaar 'rechtdoor' verlengen maar eerder een getailleerde jurk maken. Ik nam dus opnieuw het patroon uit knipmode (zie vorige blogpost) en verlengde aan de hand hiervan de top tot een kleedje. Lijkt op het eerste zicht eenvoudig, maar niets is minder waar. Het is namelijk niet simpel om in een papieren patroon soepelvallende plooien te leggen wat wel noodzakelijk is om een beetje nauwkeurig de top te verlengen...



Toen ik de papieren versie even voorhield, viel onmiddellijk op dat deze veel te wijd zou zijn. Ik blijf erbij, La maison victor tailleert groot, ook al heb je nauwkeurig je maten opgenomen. Ik moest dus zowel het voorpand als het achterpand versmallen. De naaijuf gaf me de tip om dit te doen door in het papieren patroon een plooi te leggen van 2 cm op middenvoor en middenachter. Hierdoor diende ik de halslijn wel wat aan te passen.
De volgende keer moet ik beslist een maatje kleiner proberen, maar laten we hier nog even mee wachten en eerst het patroontrauma verwerken ;-)


Een zoektocht naar een passende stof was niet nodig want vlak nadat ik het blad dichtklapte, verscheen via facebook een reclame van bambiblauw voor het stofje 'sparkling melange tricot petrol/gold' dat ze zelf speciaal aanprezen voor deze top. En inderdaad, de stof is niet alleen heel mooi (met die gouden draad erdoorheen) maar ook uiterst geschikt voor dit project! Dit weekend kon ik de jurk al uitgebreid testen op een familiefeest en ik moet toegeven dat ze echt comfortabel zit. Op killere herfstdagen dragen we er een gouden giletje overheen.



27 opmerkingen:

  1. Het staat je heel goed vind ik.! En heel mooie stofkeuze ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooo wauw! Ik vind het supergeslaagd! Je moeite heeft absoluut geloond :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel mooi, wat typ ik... het is prachtig! Idd, tailleert groot. Ik paste ook aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Je huzarenstukje is heel geslaagd! Staat je geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed dat je hebt doorgebeten met dat overnemen van het patroon, de jurk is heel mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooie jurk! Had de tip om te verlengen nog niet zien staan. Had wel al eens zitten denken of je daar mouwen zou kunnen bijtekenen.
    Oh ja, misschien een tip, overtrek met een fijnere alcoholstift eerst de maat die jij wil overnemen. Dan moet het natuurlijk wel jouw boekje zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh waw, deze is nog veel mooier dan de top

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Yay, ik hoopte al ergens te kunnen zien wat het verlengen van de top doet! Mooi!! 't is zeker de moeite waard!!

    (dat overnemen van patronen van de laatste LMV, ik heb er ook al mee afgezien met het patroon voor het Bill hemdje, pff... 't is omdat ik echt echt echt dat patroon wou maken anders had ik het opgegeven)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi! En de frustratie ivm het overnemen van het patroon is zeer herkenbaar!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. prachtig! Hoeveel stof heb je voorzien?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb 2 meter stof aangekocht (de stof heeft wel een stofbreedte van 150 cm) maar ik heb zeker nog een kleine halve meter over. Ik ben natuurlijk ook maar 1m62 groot.

      Verwijderen
  11. Ik vind de uitdaging echt prachtig gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dit is een topper! Gewoon geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. wauw, ik waagde me aan de top in okergeel maar dit komt vast en zeker op mijn todolijstje !

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze top staat hoog op zijn lijstje! Jij hebt er een prachtige jurk van gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, die schouder-plooien! En gelijk had je om er een jurk van te maken, heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. heel mooi gelukt! En het stofje leent er zich perfect toe!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Tof om Dusty als kleed te zien!
    Ik ben ook begonnen om er een getailleerd kleed van de te maken maar het heeft me al veel tijd en moeite gekost (meer dan verwacht).
    Het patroon overnemen was aartsmoeilijk (zelfs tegen een raam) en nu ben ik aan het klungelen met het verlengen.
    Ik begrijp dat jij de plooien in het patroon hebt gevouwen alvorens te verlengen? Klopt dat?

    Je post motiveert me wel om te blijven proberen want je resultaat is prachtig!
    Hopelijk komt mijne wat in de buurt...

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Het is een heel mooie jurk, daar mag je trots op zijn! Ik maakte hier ook al de top een idd dat patroon overnemen was een hels werk! De tip om het patroon tegen het raam te leggen las ik hier voor het eerst, maar ik ga het zeker onthouden!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen